Tämä voi olla tiukka uuden vuoden saarna, mutta näen tarpeelliseksi avautua. Olen pahoillani, jos joku kokee tämän loukkaavana, koska se ei ole tarkoitukseni.
On vuosi 2024, mutta transvestiitit hyväksytään Suomessa ainoastaan paperilla, mutta ei oikeasti. Kun mennään pienehkön mukavuusalueellamme olevan ihmisryhmän ulkopuolelle, meitä ei oikeasti hyväksytä ja ymmärretä. Tutkimusten mukaan 50.000 miestä Suomessa on tuomittu kaappiin ja se on suomalaiselle, itseään suvaitsevaiseksi mainostavalle, yhteiskunnalle ihan Ok.
Kävin joulun aikoihin mies-moodissa synnyinkaupungissani, joka on konservatiivinen keskisuuri suomalainen kaupunki. Ostoskeskuksessa näin noin 3-kymppisen naispariskunnan kulkevan käsi kädessä rakastuneiden tavoin. Olin kiinnostunut muiden ihmisten reaktioista, joten seurasin heitä etäältä. Ihmiset, iästä riippumatta, eivät tuntuneet kiinnittävän heihin juurikaan huomiota. Jotkut saattoivat vilkaista heitä, mutta kukaan ei jäänyt tuijottamaan. En nähnyt kenenkään kävelevän naisparin ohi ja sitten kääntyvän katsomaan.
Olen luonnollisesti tyytyväinen siitä, että LGB-ihmisiin suhtaudutaan tänä päivänä pääsääntöisesti hyväksyvästi jopa synnyinkaupunkini kaltaisessa paikassa. TV ja muut mediat ovat tehneet miespareista ja naispareista niin arkisia, ettei asia enää kiinnosta oikeastaan ketään. Jopa Perussuomalaisten puolueessa avoimesti fanitetaan puolueen homoseksuaaleja kansanedustajia.
Samaan aikaan olen masentunut siitä, että transvestiiteille ei ole hyväksyntää ja ymmärrystä.
YLE1 näytti perjantaina 16.8 klo 21.05 parhaaseen katseluaikaan dokumentin "Kuka on Jenni?". Dokumentin henkilö on aito, lämmin ja sympaattinen ihminen. Naiseksi pukeutumista ja identiteettiin liittyviä haasteita tuotiin ohjelmassa positiivisella tavalla esille.
Tällainen transvestiitteja positiivisella tavalla arkipäiväistävä materiaali on sitä, mitä peräänkuulutin tässä keskusteluketjussa. Harmillisesti tömäntyyppisiä ohjelmia ja julkaisuja näkee lehdissä ja televisiossa niin harvoin, että seinään saa laittaa ruksin. Eikä seinässä kovin montaa ruksia ole.