Haluaisin tietää, miten rauhassa saamme liikkua julkisesti Nyky-Suomessa, millä tarkoitan likimain viittä viimeistä vuotta. Tasa-arvolaki antaa meille lain suojan elää ilman sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun liittyvää häirintää ja syrjintää. Häirintä tässä tarkoittaa lähinnä ikävänsorttista kielenkäyttöä ja syrjintä sitä, että meitä ominaisuuksiemme takia asetetaan epäedullisempaan asemaan eri tilanteissa. Tämän lisäksi rikoslaki tietysti kieltää meihin kohdistuvan väkivallan ja motiivina viha transihmisiä kohtaan on rangaistuksen koventamisperuste.
Itse olen saanut kulkea totaalisen rauhassa, transihmisyyteeni kohdistuvaa häirintää tai syrjintää en ole käytännössä kokenut. Naisena olen kyllä kohdannut jonkinasteista seksuaalista häirintää - nämä häiriköt eivät ilmeisesti tunnistaneet minua transihmiseksi. Kohdallani asiaa on auttanut varmaankin toisaalta se, että olen pienehkö ja hintelä, mitkä ominaisuudet kompensoivat naaman maskuliinisia piirteitä ja ilmeisesti jopa matalaa ääntä vastaantulijoiden sukupuolittaessa minua. Toinen turva on ollut mitä ilmeisimmin iän tuoma olemus, kuka nyt mummoja jahtaisi tai olisi heistä edes kiinnostunut....
Töissä olen avoimesti trans, mikä sekään ei ole aiheuttanut negatiivista vastakaikua, joitakin hämmentyneitä
reaktioita kylläkin. Vaikuttaa siltä, että ainakin täällä pääkaupunkiseudulla meihin on voittopuolisesti totuttu ja meidät vaarattomiksi havaittu ;-)
Olen nyt vuoden verran liikkunut aina enempi tai vähempi meikattuna ja naisten vaatteissa (joskus mekossakin) kodin ulkopuolellakin asioidessa, lähinnä Uudenmaan alueella ja hieman pohjoisemmassakin. En ole kohdannut ikinä nimittelyä tai muuta negatiivista. Muutaman kerran joku uusi ihminen on ollut jopa hieman innoissaan olevan oloinen kahvilassa, baarissa, työpaikan tapahtumissa, mutta yleensä kohtelu on ollut hyvin neutraalia ja normaalia. Vaikutan varmasti jonkinlaiselta trans-ihmiseltä, joten tältä pohjalta uskaltaisin kannustaa muitakin. Suomi on kuulemma hyvä maa siitä, että ihmiset keskittyvät yleensä omiin asioihinsa kuin muihin vieraisiin ihmisiin, olen kuullut muutamalta ulkomaalaiselta ystävältä.