Avataanpa tässä ketju, jossa kukin voi esitellä itsensä. Olen Anukatariina 60+ transfeminiini Espoosta. Transtaustani tunnistin n. 11-vuotiaana ja sen pidin piilossa 54-vuotiaaksi saakka. Kun sitten uskaltauduin asiasta kertomaan puolisolleni, hän on kannustanut minua avoimuuteen. Aika tarkalleen kaksi vuotta olen ollut avoimesti oma itseni töissä ja vapaa-ajalla - ratkaisu, jota en todellakaan kadu! Olen myös tällä haavaa DwC:n puheenjohtaja, Helsingin kahvi-iltojen yksi emäntä kolmesta ja Setan Transpoliittisen toimikunnan varapuheenjohtaja. Soitan poskeani somessa transoikeuksien puolesta ja välillä laadin kyselyitä erilaisista transihmisten elämää koskevista asioista.
top of page
bottom of page
Heips!
Minä oon Essi, nelikymppinen tiitti Kanta-Hämeestä. Joskus pikkumuksuna löysin äiteen vaatekaapin ja omille muutettuani sitten ihan omani. Aikani tyttöilin tyystin kaapissa, jossain vaiheessa aloin kulkemaan myös pihalla ja lakkasin kiistämästä totuutta. Päädyin tyyliin, että en tuputa, mutta jos joku osaa kysyä, niin en myöskään kiistä.
Viimeisen ehkä viiiiden vuoden aikana olen kuitenkin vähitellen integroinut "parhaita paloja" arkielämään, jonka myötä varsinainen tyttöilytarve/-into on yllättäen vähän heikentynyt. Toki edelleen on kivaa tälläytyä kunnolla ja välillä niin teenkin, mutta voin myös luontevasti esim. kulkea hame päällä mm. tapahtumissa ja töissä. Esim. työpaikan pikkujouluissa mulla oli pitkä punainen farkkuhame ja musta pitkähihainen kropanmyötäinen peruspaita, mutta ei meikkiä, korkoja tms. Positiivista kommenttia tuli aiheesta kerättyä tälläkin varustuksella. Muutenkin olen ottanut mieselämään mm. naisten paitoja ja housuja, jotka eivät ole äärimmäisen feminiinisiä, mutta selvästi mallia jota ei miesten puolelta kaupasta löydy. Sellaista vihjaavaa gender-blendingiä siis :)
Tajusin myös tätä varten kuvia selatessani, ettei minusta ole juurikaan tyttökuvia pitkään aikaan otettuna, joten tämäkin kuva Aulangolta on jo 7 vuoden takaa, vuodelta 2016:
Töissä en ole täydessä tällingissä käynyt, mutta kun työpaikan sateenkaariyhteisölle tuli pyyntö osallistua yhdenvertaisuusvideon kuvauksiin ja ketään konttorilla arkityttöilevää transpersoonaa ei ilmoittautunut, niin totesin että kyllähän sinne pitää transväriä saada ja hyppäsin kyytiin. Tuon meidän työpaikan yhdenvertaisuusvideon voi katsoa tuosta: https://www.youtube.com/watch?v=nV2SBXYsrSw - meikäläinen pääsee ruutuun siinä 3min tienoossa (ja kuvasta näkee että tilanne jännittää, kun en mikään linssilude normaalisti ole).
Sellainen tiittinörtti täällä siis :)